Wat leesvoer over Guinee - Reisverslag uit Belgiek, België van familiebezoekguinee - WaarBenJij.nu Wat leesvoer over Guinee - Reisverslag uit Belgiek, België van familiebezoekguinee - WaarBenJij.nu

Wat leesvoer over Guinee

Door: Sofie

16 December 2012 | België, Belgiek

Guinee, voormalig Frans-Guinee, soms Guinee-Conakry genoemd en officieel de Republiek Guinee, is grondwettelijk een presidentiële republiek in West-Afrika, gelegen aan de Atlantische Oceaan tussen Guinee-Bissau en Sierra Leone. De hoofdstad is Conakry.
Guinee is een onafhankelijke staat sinds 2 oktober 1958, voordien was het een Franse kolonie. De eerste president was Sékou Touré, die een socialistisch georiënteerde politiek voerde. In 1984 werd Sékou Touré na een staatsgreep door het leger opgevolgd door generaal Lansana Conté. Tijdens diens bewind werden drie maal presidentsverkiezingen gehouden, in 1993, 1998 en 2003, die echter sterk werden bepaald door onregelmatigheden; een effectieve oppositie was er niet. Vanaf 2006 werd de macht van Conté bedreigd door stakingen en opstanden. Op 23 december 2008, een dag na de dood van president Conté, nam het leger de macht door middel van een staatsgreep. Kapitein Moussa Dadis Camara verklaarde zich de dag erna president. Hij beloofde voor eind 2009 vrije verkiezingen te zullen organiseren, waarbij hijzelf geen kandidaat zou zijn.
In de loop van 2009 werd het echter steeds duidelijker, dat Camara van plan was zichzelf tot president te laten kiezen. Toen de oppositie op 28 september 2009 een demonstratieve bijeenkomst hield in het stadion van Conakry, openden soldaten het vuur op de menigte. Er vielen tientallen doden en gewonden en er werd op grote schaal verkracht. Het Internationaal Strafhof te Den Haag stelt een onderzoek in naar deze gebeurtenis.
In december 2009 werd in een kazerne een aanslag gepleegd op Camara, die gewond werd overgebracht naar Marokko. Zijn plaatsvervanger Sekouba Konaté nam de leiding over van de militaire regeringsraad. Hij pakte het oorspronkelijke plan voor vrije verkiezingen weer op en benoemde oppositieleider Jean-Marie Doré tot premier.
[bewerken]Geografie

De oppervlakte van Guinee is 245.857 km², ongeveer even groot als het Verenigd Koninkrijk en iets kleiner dan de Amerikaanse staat Oregon. Guinee vormt een brede boog. Vanaf de Golf van Guinee, waar het land een kustlijn van 320 kilometer heeft, spreidt het land zich naar het noorden uit en vanaf daar naar het oosten en zuidoosten. Het land grenst aan Ivoorkust, Guinee-Bissau, Liberia, Mali, Senegal en Sierra Leone. De staatsgrens met Ivoorkust is 610 kilometer lang, die met Guinee-Bissau 386 kilometer, die met Liberia 563 kilometer, die met Mali 858 kilometer, die met Senegal 330 kilometer en die met Sierra Leone 652 kilometer. De kuststreek is vrijwel vlak, oplopend naar heuvelachtig en bergachtig in het oostelijke binnenland; het hoogste punt is Mont Nimba.

Er wonen naar schatting ruim 10 miljoen inwoners in Guinee, de bevolking omvat ongeveer 24 etnische groepen. De grootste zijn de Fulbe of Fula (40%), de Mandinka of Mandingo in het oosten (30%) en de Susu of Soussou in het westen (20%). De officiële landstaal is Frans, maar alle etnische groepen spreken hun eigen taal.

Ruim 85% van de bevolking is moslim (soennieten), 10% is christen (voornamelijk rooms-katholiek) en 5% is animist (natuurgodsdiensten).
[bewerken]

• 16 December 2012 - 15:25

Wendy:

Dag Sofieke,
    Bedankt om deze blog aan te maken en ons al wat te leren over de historiek van Guinée. Zo
    Veel plezier ginder. Met de blog voel ik me een beetje mee op reis. Ik wou dat ik mee kon. x

• 16 December 2012 - 18:43

Monique Famelaer:

Hello, heb vandaag de mail aangekregen en vind het heel fijn om eens wat te volgen over jullie grote reis!! Ik wens jullie in elk geval nog een heeeeeeel prettige reis!! En zo kan ik ook eens wat meereizen met jullie!!

• 18 December 2012 - 16:35

Rudy:

goede reis en zal het reisverslag met veel plezier opvolgen.

• 20 December 2012 - 20:17

Haemhouts Nancy:

HELA HIET UIT POLYGOON DE FAM MOLDEREZ, HEB JULLIE GEVONDEN ZENE, BOUBOU SCHATTIG, GENIET ERVAN, WE VOLGEN JULLIE XXXXXX

GELUKZAKKEN WARM ZON EN GENE STRESS !!!!!!!!!